Menu

Supermarkety používají na zákazníky psychologické triky, sledujte nejčastější!

iZdroj: unsplash.com
Martin Jelínek

Cítíme se dobře a chceme utrácet peníze. Šli jsme koupit litr mléka a přinesli plnou tašku. Způsob, jakým nakupujeme, je předvídatelnější, než si myslíme, a supermarkety toho využívají.

Abychom vše viděli lépe, musíme zpomalit. Protože to chce čas, mají supermarkety u vchodu takzvané dekompresní zóny, které nás zpomalují. Může být před vchodem do prodejny (například regál s květinami nebo zahradními potřebami), ale lze použít i otočné dveře nebo pomalejší samootvírací dveře.

Rozptýlení

Když jsme v obchodě, naše oči se při hledání pohybují zleva doprava, stejně jako při čtení. Tento pohyb na regálech narušuje naši pozornost tím, že se střetává s barevnými nápisy, které upozorňují na reklamu nebo promo akce. Regály ve střední potravinářské sekci nepotravinových supermarketů jsou dalším ukázkovým příkladem této taktiky – zpomalují nás, přitahují naši pozornost a nutí nás od nich kupovat věci, které kupovat nechceme.

Seřazení zboží v regálech

Regály jsou uspořádány tak, abychom mohli nakupovat ty nejvýnosnější produkty. Nejnižší je nejlevnější produkt. Jejich hledání pro nás bylo trochu komplikované – museli jsme se ohýbat, číst cenovky a vybírat je. Ve střední části regálu, která je v úrovni očí, jsou nejen „dobré“ produkty velkých značek, ale i běžné produkty vlastní značky prodejny Koncept značkové kvality se přenesl i do řetězcových produktů. Prémiový nebo „nejlepší“ produkt nepřichází za vysokou cenu. Obvykle se tam nepodíváme, pokud je nehledáme přímo, ale jejich umístění poskytuje logiku popsanou celým uspořádáním polic.

Princip podobnosti

Diskonty jako Aldi nebo Lidl nosí méně značkových produktů, takže jejich obaly připomínají oblíbené značky, byť je přímo nekopírují. To je princip podobnosti – máme větší důvěru v to, co známe, a je snadné tento pocit přenést na cokoli, co je mu podobné.

Rozmístění zboží

Zatímco průměrný obchod nabízí asi 30 000 položek, každý jich ročně nakoupíme asi 300, takže se supermarkety snaží maximalizovat počet položek v našich nákupních košících. Tam, kde jsme dříve pro základní potraviny museli projít celou prodejnu, dnes ke stejnému výsledku pomáhají jednodušší uspořádání a přehledné označení jednotlivých produktových skupin. Ty jsou vytvořeny s logikou spotřeby, takže si můžete koupit tři položky ze seznamu na jednom místě, ne tu, kterou hledáte.

iZdroj: unsplash.com
Zajímavosti

Žena ležící na smrtelné posteli se po 25 letech loučí…

  Je vždy těžké se rozloučit s někým, koho máme rádi, bez ohledu na to, zda se jedná o přítele,…
iZdroj: unsplash.com
Svět

Tento učitel udělal něco neuvěřitelného pro svého studenta s autismem.…

Lidé, kteří znají někoho s autismem, vědí, že diagnóza může být složitá a postižená osoba se může snadno dostat do…
iZdroj: unsplash.com
Zajímavosti

Video: Natáčejí mladou maminku, která porodila pět dětí. Takto zvládne…

Většina rodičů si to neumí představit. Stačí jim jedno dvě děti a jak se říká, je hotovo. Maminka, kterou vám…
iZdroj: unsplash.com
Česko

Někteří lidé budou odcházet do důchodu dříve a někteří později.…

V poslední době je téma penzí opět vyhrocené. A tentokrát se ukázalo, že jde opravdu do tuhého a že je…
iZdroj: www.ifunny.eu
Zajímavosti

Otec vede děti na vodítku. Nahrávka vyvolala mezi uživateli internetu…

Jedenatřicetiletý otec z Kentucky byl zaplaven nenávistí poté, co zveřejnil video, jak na vodítku svých pěti dětí. Na internetu se…
iZdroj: unsplash.com
Zajímavosti

Pokud si všimnete podobného háčku na toaletách nebo v šatně,…

Maličké a neškodné háčky, co by se asi tak mohlo stát. A proč by měl člověk zavolat policii v moment,…