Menu

Supermarkety používají na zákazníky psychologické triky, sledujte nejčastější!

i
Martin Jelínek

Cítíme se dobře a chceme utrácet peníze. Šli jsme koupit litr mléka a přinesli plnou tašku. Způsob, jakým nakupujeme, je předvídatelnější, než si myslíme, a supermarkety toho využívají.

Abychom vše viděli lépe, musíme zpomalit. Protože to chce čas, mají supermarkety u vchodu takzvané dekompresní zóny, které nás zpomalují. Může být před vchodem do prodejny (například regál s květinami nebo zahradními potřebami), ale lze použít i otočné dveře nebo pomalejší samootvírací dveře.

Rozptýlení

Když jsme v obchodě, naše oči se při hledání pohybují zleva doprava, stejně jako při čtení. Tento pohyb na regálech narušuje naši pozornost tím, že se střetává s barevnými nápisy, které upozorňují na reklamu nebo promo akce. Regály ve střední potravinářské sekci nepotravinových supermarketů jsou dalším ukázkovým příkladem této taktiky – zpomalují nás, přitahují naši pozornost a nutí nás od nich kupovat věci, které kupovat nechceme.

Seřazení zboží v regálech

Regály jsou uspořádány tak, abychom mohli nakupovat ty nejvýnosnější produkty. Nejnižší je nejlevnější produkt. Jejich hledání pro nás bylo trochu komplikované – museli jsme se ohýbat, číst cenovky a vybírat je. Ve střední části regálu, která je v úrovni očí, jsou nejen „dobré“ produkty velkých značek, ale i běžné produkty vlastní značky prodejny Koncept značkové kvality se přenesl i do řetězcových produktů. Prémiový nebo „nejlepší“ produkt nepřichází za vysokou cenu. Obvykle se tam nepodíváme, pokud je nehledáme přímo, ale jejich umístění poskytuje logiku popsanou celým uspořádáním polic.

Princip podobnosti

Diskonty jako Aldi nebo Lidl nosí méně značkových produktů, takže jejich obaly připomínají oblíbené značky, byť je přímo nekopírují. To je princip podobnosti – máme větší důvěru v to, co známe, a je snadné tento pocit přenést na cokoli, co je mu podobné.

Rozmístění zboží

Zatímco průměrný obchod nabízí asi 30 000 položek, každý jich ročně nakoupíme asi 300, takže se supermarkety snaží maximalizovat počet položek v našich nákupních košících. Tam, kde jsme dříve pro základní potraviny museli projít celou prodejnu, dnes ke stejnému výsledku pomáhají jednodušší uspořádání a přehledné označení jednotlivých produktových skupin. Ty jsou vytvořeny s logikou spotřeby, takže si můžete koupit tři položky ze seznamu na jednom místě, ne tu, kterou hledáte.

i
Zajímavosti

Zpěv Václava Neckáře v ohrožení! Zdravotní problémy o kterých promluvil…

Legendární zpěvák Václav Neckář (80) v říjnu loňského roku oslavil osmdesáté narozeniny. Ovšem už více než rok ho trápí bolest…
i
Zajímavosti

Muž pořídil fotogarfii a sdílel jí na Facebooku, když si…

Čas od času se každý z nás na chvilku zastaví, aby mohl udělat fotografii, buď pěkného místa, sebe, nebo něčeho…
i
Zajímavosti

Co to znamená, když jsou vaše kalhotky obarvené v rozkroku?…

Londýn - Tohle je zpráva, která zanechá všechny ženy s ústy dokořán! Odbarvené kalhotky - pro mnoho z nás se…
i
Zajímavosti

Záhada vysokých platů prodavaček v Lidlu! Víte kolik si vydělají…

V dnešní době se role prodavače či prodavačky stává stále více klíčovou pro úspěch obchodů. Již dávno není tato profese…
i
Zajímavosti

Maminka se rozhodla zveřejnit fotku svého těhotenského bříška! O chvíli…

Když žena otěhotní, touží sdílet svou radost se všemi kolem sebe. Sociální sítě jsou plné fotek šťastných budoucích maminek s…
i
Zajímavosti

Pár se rozhodl adoptovat dívku z Ugandy! Když jim dívka…

Adopce představuje pro mnoho párů a opuštěných dětí naději na nový začátek. Nicméně, realita adopčního procesu může být složitá a…