Historie Školních Družin
V období socialismu začaly v Československu vznikat různé typy zařízení, jež měly podporovat plnění úkolů socialistické výchovy mladé generace. Mezi tato zařízení patřily především domy pionýrů a mládeže, školní družiny a školní kluby. Síť školních družin se začala formovat již na počátku 50. let 20. století, kdy představovaly jeden z hlavních nástrojů mimoškolní výchovy dětí. Definovány byly jako výchovná a sociální zařízení, která měla matkám školních dětí usnadnit zapojení se do práce tím, že v době mimo vyučování doplňovala péči, kterou rodina kvůli časové tísni nemohla dítěti poskytnout.
Funkce a Cíle Školních Družin
V družinách měly děti za úkol připravovat se na další školní dny a vypracovávat domácí úkoly, což se považovalo za povinnou součást pobytu. Žáci, kteří ve výuce zaostávali, dostávali v družinách doučování. Dětem byla zajištěna strava a kromě studia se účastnily různých sportovních či vzdělávacích aktivit.
Organizace a Personál
Družiny působily přímo v budovách škol a jejich vznik byl podmíněn počtem žáků – v roce 1950 byl minimální počet stanoven na dvacet, ve výjimečných případech na patnáct. Na děti dohlížely vychovatelky, jejichž platové ohodnocení bylo velmi nízké. Náplní jejich práce bylo mimo jiné zajišťování drobných technických prací nebo administrativa. Důležitá byla jejich pozice vůči rodině žáka, kde měly působit jako propagátorky péče o dítě a vzory pro nepracující matky.
Spolupráce s Pionýrskou Organizací ČSM
Družiny úzce spolupracovaly s Pionýrskou organizací ČSM. Skupinový vedoucí z ČSM měl za úkol pravidelně navštěvovat družinu ve svém obvodu a pořádat v ní besedy. Tyto besedy měly děti motivovat ke vstupu do Pionýra. Rovněž vychovatelky se snažily, aby žáci viděli v ostatních pionýrech své vzory.
Založení Školních Klubů
V roce 1959 byly na některých školách zřízeny tzv. školní kluby. Zatímco družiny navštěvovaly malé děti, do klubů chodili starší žáci. Ti mohli trávit čas v klubech s větší volností, ale stále za asistence školního personálu.
Školní družiny sehrály významnou roli v socialistické výchově mladé generace v Československu. Jejich funkce nebyla jen v zajištění péče o děti mimo vyučování, ale také v podpoře ideologické výchovy prostřednictvím spolupráce s Pionýrskou organizací ČSM. Navzdory nízkému ohodnocení vychovatelek a administrativním nárokům se družiny staly důležitým nástrojem pro vzdělávání a socializaci dětí ve socialistické společnosti.
zdroj: https://www.lifee.cz/