Existuje množství dobrých důvodů proč zůstat fyzicky aktivní i přes vzrůstající věku. Nejenže se tím udržujeme ve formě, ale předcházíme i vzniku různých zdravotních potíží. Co jste však možná netušili, je skutečnost, že sportem procvičujeme i mozek, díky čemuž jsme doslova chytřejší!

Důvodem je fakt, že když cvičíme, naše tělo je v aktivním režimu. Při něm dochází k lepší cirkulaci krve a tím i lepšímu okysličování mozku. Čím více cvičíme, tím více se náš mozek jakoby dobíjí. Výhodou je, že takové účinky má již 30 minut chůze v mírném tempu, ale i 15 minut intenzivního cvičení. Důležitá je přitom zejména pravidelnost samotné fyzické aktivity.

Zmírňuje stres
Jde o jeden z nejpozitivnějších účinků sportování vůbec. Při fyzické aktivitě totiž dochází k uvolňování neurochemikálií, které vyvolávají příjemné pocity. Do mozku se tedy vyplavuje dopamin, endorfiny či noradrenalin. Ty jsou zároveň spojeny se zlepšením kognitivních funkcí, nálady a pozornosti. Zároveň však tělo zbavujeme kortizolu a adrenalinu, tzv. stresových hormonů. Studie z roku 1995, jejíž výsledky byly zveřejněny v časopise Journal of Applied Sport Psychology, zároveň upozorňuje na vliv cvičení na zmírnění stresu a úzkosti.

Zabraňuje vzniku deprese
Deprese je duševní stav, který omezuje schopnost neurotransmiterů podporovat lepší komunikaci buněk v mozku. Zároveň při ní dochází k omezení schopnosti mozku přizpůsobit se novým situacím. Sportem ale člověk s příznaky deprese bojuje, protože při něm dochází k tvorbě speciální bílkoviny, která pomáhá neurotransmiterem efektivně plnit své funkce. Je třeba zaměřit se zejména na frekvenci samotného sportování než na jeho trvání či intenzitu. Vědci z University od Texas tvrdí, že postačí 30 minut středně intenzivního tréninku pět dní v týdnu a příznaky deprese se mohou zmírnit až o polovinu.

Mohlo by vás zajímat: Dejte si do těla přesně podle vašeho věku: Jaký sport je šitý pro vás?

Přispívá k tvorbě mozkových buněk
Se zvyšujícím se věkem se mozkovou tkáň zmenšuje a tvorba nových mozkových buněk je stále omezenější. Pravidelný trénink však pomáhá tento stav zvrátit díky zlepšení průtoku krve a dodávce potřebného kyslíku do mozku. Zmíněná specifická bílkovina působí v tomto případě jako podpora tvorby a růstu nových mozkových buněk. Čím více člověk cvičí, tím více této bílkoviny mozek produkuje. Na druhé straně, nedostatek pohybu může způsobit, že mozek ochabuje a jeho funkce a schopnosti jsou stále více omezené.

Zlepšuje koncentraci
Aktivní pohyb působí na organismus uklidňujícím dojmem. Díky tomu se zároveň zlepšuje i pozornost a schopnost soustředit se. Studie publikovaná v časopise PLoS ONE v roce 2015 potvrzuje hypotézu, podle níž intenzivní fyzické cvičení zlepšuje pozornost u dětí a dospívajících s deficitem pozornosti, resp. u těch, kterým byla diagnostikována hyperkativita.

Mohlo by vás zajímat: Kolečkové brusle: Pomohou vám k lepší kondici i postavě

Zlepšuje schopnost zapamatování
Již pravidelná procházka v přírodě může pomoci zlepšit paměť a schopnost abstraktního myšlení. Kvalitní okysličování mozku totiž pomáhá zvýšit kapacitu mozku. Při pohybu se kyslík v krvi snadněji dostává do mozku. To vede ke zvýšené produkci proteinů, které dále pomáhají při stimulaci růstu nervových buněk a zlepšení funkce neuronů v mozku. Cvičení dokonce pomáhá zlepšovat chování, schopnost plánovat, organizovat a řešit problémy.

Snižuje riziko demence a Alzheimerovy choroby
Sport je užitečný i při snižování rizika rozvoje demence nebo Alzheimerovy choroby. Jde o dvě časté kognitivní onemocnění, které souvisejí s přibývajícím věkem. Důvodem, proč právě sportováním dochází ke zlepšení příznaků je skutečnost, že se při něm zlepšuje okysličování krve a tím i mozku. Podle studie z roku 2011 zveřejněné v časopise Mayo Clinic Proceedings, má fyzická aktivita Neuroprotektivní účinek a působí preventivně, ale i při léčbě demence či příznacích stárnutí mozku. Další studie z roku 2014 publikována v odborném časopise The Lancet Neurology zase uvádí, že výskyt Alzheimerovy choroby by mohl být snížen prostřednictvím lepšího využívání efektivních metod zaměřených na snížení výskytu rizikových faktorů. Mezi takové řadí zejména pravidelnou fyzickou aktivitu.

loading...
Sdílejte