Imunitní systém je obranný mechanismus lidského organismu. Má za úkol vypořádat se s cizorodými látkami poté, co se jim podařilo proniknout do těla přes kůži a sliznice. Jeho hlavní funkcí je předcházet infekcím, jakož i bojovat s nimi a zneškodnit špatné bakterie.

Správně fungující imunitní systém je v pohotovosti 24 hodin denně. Že s ním něco není v pořádku, poznáte tak, že jste často nemocný, pozorujete na sobě alergické reakce, dostaví se únava či zažívací potíže. Mezi nejčastější faktory ovlivňující obranyschopnost organismu patří:

emocionální stres
nedostatek spánku
nedostatečný přísun vitaminů
nedostatek fyzické aktivity
nadměrné užívání antibiotik
špatné stravovací návyky
nedostatečná hygiena
Čím tedy imunitní systém posílit, aby byl schopen bránit vás v kritickém období?

Zásobte se vitamíny
Ideální ve formě pestré stravy a speciální některých potravin. Silným bojovníkem proti škodlivým bakteriím jsou zejména vitaminy C a D. Proto se zásobte zejména citrusovými plody, červenou paprikou či kvašenou zelím. Vitamin D doplníte ze slunečních paprsků během procházek na čerstvém vzduchu, ale dobrým zdrojem jsou také ryby, najdete ho i v mléčných produktech. Nezapomeňte na česnek, který obsahuje vitamin B6 a hořčík a který má antibakteriální, antimykotické a antivirové účinky. Nezapomínejte ani na čaje. Vynikající je především zázvorový, který bojuje proti toxinům svým zahřívacím účinkem, snižuje riziko vzniku infekce a zlepšuje krevní oběh. Stejně poslouží i zelený čaj, který je plný antioxidantů.

Mohlo by vás zajímat: Chcete prožít chladné měsíce v plném zdraví? Vsaďte na česnek!

Dodržujte hygienu
Jde o klíčový způsob, jak se vyhnout „útoku bakterií“. Ty jsou zejména v tomto období doslova všude a je nesmírně důležité se před nimi nejen chránit, ale i zamezit jejich rozšiřování. Myjte si proto ruce vždy, když se pohybujete na místech s velkou koncentrací lidí, ve vozidlech městské hromadné dopravy, nákupních centrech, obchodech či v lékařských zařízeních. Pokud jste již prochladli, nebo pokud vás trápí kašel, snažte se vykašlávat do kapesníků. Zakrýt si ústa je sice nejen hygienické, ale i slušné, ale pokud se následně rukou dotknete například klikou, tak rozšiřujete bakterie.

Odpočívejte, nestresujte
Stresovým situacím se, pokud je to možné, vyhýbejte – a to během celého roku. Důvodem je fakt, že během stresu se do těla vyplavuje stresový hormon kortizol. Aby se organismus snadněji vyrovnal se stresem, tělo prostě vypne „nepotřebné systémy“. Mezi takové však do určité míry řadí i imunitní systém. A naopak, dobrá nálada a smích obranyschopnost organismu posilují. Dopřejte si klid, chvilku pro sebe, naplňte si vanu plnou horké vody a jednoduše si odpočiňte. Nezapomínejte ani na spánek, přičemž dbejte nejen na jeho kvantitu, ale i kvalitu.

Mohlo by vás zajímat: Podzim je zde: Nakopni imunitu těmito potravinami a super drinkem

Naučte tělo zvládat chlad
Podzimní počasí může přinést náhlé změny teplot, které se ale vašemu organismu nemusí líbit. Pokud na takové změny nejste zvyklý a výraznější ochlazení u vás každý rok provází chřipka či nachlazení, měli byste tělo naučit, jak je zvládat. Skvělým způsobem je otužování. Prostřednictvím něj totiž dokážete ve výsledku snížit pravděpodobnost vzniku bakteriální nebo virové infekce, nebo urychlit její průběh. Tělo si prostě na nepříznivé podmínky zvykne a následně se dokáže účinně bránit. S otužováním vždy začínejte tehdy, když jste při plném zdraví.

Často větrejte
Ačkoliv se zdá, že častým otevíráním oken během chladnějších dnů pouštíte dovnitř zimu, není to zcela tak. Výměnou vzduchu totiž zamezuje šíření virů, pro které je suché prostředí opravdu „živnou půdou“. Ideální je otevřít okno několikrát denně na pár minut.

loading...
Sdílejte