Anémie nebo chudokrevnost je jednou z nejčastějších onemocnění krve. Způsobuje ho nedostatek železa, ale příčiny tohoto stavu mohou být různé. Jak se dá anémie léčit a jak si pomoci vhodnými potravinami?

Proč vzniká chudokrevnost?
Anémie může být dědičná záležitost, ale můžete ji získat i nevhodnou životosprávou. Chudokrevnost je více syndrom než nemoc. Jde o příznaky, které vzniknou z nedostatků ve výživě, špatného vstřebávání vitaminu B12, ale i při destrukci červených krvinek nebo velké ztráty krve. Anémii může způsobit i onemocnění kostní dřeně, toxické látky a nemoci štítné žlázy či jater. Nejčastější příčinou anémie je nedostatek železa. Způsobit ji může i zkoušení různých diet a proto trpí anémií nejednou mladé dívky, které v této oblasti často experimentují. Chudokrevnost často postihuje i těhotné ženy a ženy, které mají velmi silnou menstruaci.

Příznaky anémie
Chudokrevnost může být i projevem vážnějších onemocnění. Když zaznamenáte některé z uvedených příznaků, je více než vhodné navštívit lékaře.

Mohlo by vás zaujmout: Recepty pro dobrou krev: Připravte si je a anémie se vám vyhne obloukem

Jak získat železo?
Železo se dá získat s různých výživových doplňků a vitamínů. Lépe se vstřebává, pokud je kombinované is vitamínem C. Kromě doplňků výživy se dá samozřejmě získat i z potravin.

Skvělým zdrojem železa je červená řepa, kterou měli v oblibě už naše babičky. Čerstvá šťáva z červené řepy je jeden z nejlepších léků na chudokrevnost. Doporučuje se jí denně vypít 0,5 litru, ale je dobré ji kombinovat se šťávou z mrkve nebo jablka pro lepší chuť. Čerstvou cviklová šťávu nebo kombinaci řepa-mrkev-jablko dnes již běžně dostat v obchodech nebo různých fresh barech.

Snad nejbohatším zdrojem železa je vepřová játra. Dostatečný obsah železe obsahují i celozrnné a cereální výrobky, sušené meruňky, výrobky ze sójové mouky, ovesné vločky, luštěniny, hlavně čočka a bílé fazole, a neloupaná rýže. Bohatým zdrojem železa jsou i ořechy a semínka. Místo chipsů tak můžete u televize chroupat raději dýňová nebo slunečnicová semena, mandle, pistácie nebo paraořechy. Vhodné jsou ale jakékoliv druhy oříšků.

Důležitá je i konzumace zeleniny, hlavně té červené. Kromě řepy byste si měli dopřát i rajčata, červené zelí a zapomenout nesmíte ani na špenát, pórek a cibuli. Pokud máte rádi čaj, dopřejte si lapacho a roibos. Neměli byste je ale kombinovat, je lepší vybrat si jeden z nich a denně vypít asi 0,5 litru.

Mohlo by vás zaujmout: Železo je pro naše tělo důležité: Takto zlepšíte jeho vstřebávání!

Kombinujte ho s vitamínem C
I při anémií je důležitá prevence. Pokud máte dostatek železa je důležité, abyste ho neztratili. Udržet si železo můžete okyselením, tedy přidáváním kyseliny jablečné, octové, citrónové nebo hroznové k jídlu. Díky vitamínu C se železo vstřebává mnohem lépe. Vhodné je například zapíjet jídlo citronádou nebo pomerančovým džusem. Nezapomeňte na tento krok, dokáže zvýšit vstřebávání železa i čtyřnásobně.

V případě, že kouříte, okrádáte se o vitamín C a tím se snižuje vstřebávání železa. Chudokrevní lidé by se cigarety měly být co nejdříve vzdát. Pozor byste si měli dávat i na kávu a černý čaj. Když si dáte jídlo s vysokým obsahem železa, měli byste se hned po konzumaci tímto nápojem vyhýbat. Počkejte, dokud vám trošku vytráví a pak si už bez problémů můžete dopřát šálek kávy.

loading...
Sdílejte