I když trpíte intolerancí laktózy nebo přecházíte na veganský způsob života, nemusíte se mléka vzdávat úplně. Vyzkoušejte některý z rostlinných variant a zpestřete si tak svůj zažitý jídelníček.

Z hlediska výživy rostlinné mléka nedokážou nahradit ty živočišné, zejména ve výživě dětí. Na straně druhé však nezatěžují tak velmi trávení. Mají nižší obsah vápníku, zinku a fosforu, ale v některých případech jsou o tyto živiny uměle obohacené. Výhodou takových rostlinných náhrad je to, že neobsahují laktózu ani mléčné bílkoviny. Tedy jsou ideálním řešením při alergii na mléko. Také jsou vhodnou alternativou mléka při srdečně-cévních onemocněních, problémech s tlakem či vyšším cholesterolem, protože mají lepší složení tuků.

Sójové mléko je účinné i na ekzémy
Snad nejznámějším typem rostlinného mléka je sójové. Ve skutečnosti jde o výluh ze sójových bobů, který neobsahuje lepek, cholesterol ani živočišné bílkoviny. Ze všech luštěnin má právě sója nejvyšší podíl bílkovin, esenciálních aminokyselin, nenasycených omega-3 mastných kyselin a minerálů. Díky nízké hladině cukru je toto mléko vhodné i pro diabetiky – v jejich případě jsou potraviny ze sóji přímo doporučené. Účinek tohoto mléka můžete využít i při osteoporóze, dně či ekzémech. Pozor však na to, že i sójové mléko může vyvolat alergickou reakci. Se sójovým mlékem se to také nevyplácí přehánět – hledejte to, které není produktem z geneticky upravené sóji a mějte také na paměti, že sója obsahuje izoflavonidy podobné ženskému hormonu estrogenu. Mají své výhody (například pro ženy v menopauze), ale při velkém příjmu podle všeho mohou nabourat přirozenou hormonální rovnováhu.

Mohlo by vás zaujmout: Co jste o sójovém mléce možná nevěděli: Zdraví může prospívat, ale i škodit!

Rýžové mléko podpoří imunitu
Vyrábí se ze speciálně upravené rýžové mouky a kvůli tomu, že neobsahuje lepek, mléčné bílkoviny, laktózu ani cholesterol, je výbornou volbou i pro alergiky či lidi se srdečně-cévními problémy. V porovnání s klasickým mlékem má více karbohydrátů a téměř neobsahuje vápník. Komerčně vyráběné rýžové mléka jsou nejednou obohacovány vitamíny a minerály (např. Železem, kalociom, vitaminy skupiny B). Pokud patříte k fanouškům mléčné rýže, určitě si oblíbíte i rýžové mléko.

Ovesné mléko napraví trávení
Oves si ceníme kvůli vysokému obsahu vlákniny, vitamínů, minerálních látek a jiných živin. A stejně se jimi pyšní i ovesné mléko. Kromě toho, že je vhodné pro diabetiky a alergiky na laktózu, je výborným řešením i pro celiaky. Ovesná mouka, z níž se nápoj vyrábí, se lepku zbavuje pomocí speciální metody. Vhodné je i při léčbě obezity či snižování nadváhy a hladiny cholesterolu. Dokáže totiž pořádně nasytit a energii dodává organismu postupně.

Mohlo by vás zaujmout: Hit nejen pro ženy v menopauze: Připravte si makové mléko a zůstaňte fit!

Upevněte si krásu pomocí mandlového mléka
Jedním z produktů, které se z chutných ořechů vyrábí, je mandlové mléko s nižší kalorickou hodnotou a skvělou chutí. Výborné je, že i když má vysokou nutriční hodnotu (včetně vápníku a vitamínu E), ta kalorická je nízká. Neobsahuje saturované tuky. I díky tomu se řadí mezi nápoje vhodné při hubnutí či udržování si stálé hmotnosti. Navíc zlepšuje pružnost pokožky, zklidňuje nervový systém, udržuje pevné a čisté cévy, podporuje pevnost kostí, zubů a svalů a zlepšuje kvalitu vlasů i nehtů. Obsahuje však méně proteinů než kravské mléko

Hubněte s kokosovým mlékem
Kokosové mléko se vyznačuje lahodnou chutí a i když má vyšší energetickou hodnotu, dá se docela snadno strávit. Pokud se chcete vyhnout různým i vážnějším onemocněním a zajistit si rychlé a dobré trávení, konzumujte jej k snídani nebo svačinu třikrát týdně. Protože však obsahuje poměrně dost nasycených tuků, mnoho organizací jak americká FDA nedoporučuje jeho každodenní konzumaci. S kokosovým mlékem se nemusíte obávat ani chuti na sladké či vlčího hladu. Při vnějším použití si zajistíte pevné nehty a vlas ai vrásek budete mít méně.

loading...
Sdílejte